kiri atau kanan?

Posted in By si otak bebal 0 kritikan

aku tak boleh terlampau selesa
selesa dengan apa yang aku ada
selesa dengan apa yang diberi

aku tak boleh!
tak boleh!

nanti aku akan jadi berlagak.
riak.
sombong.
takbur.
dan dipandang serong

aku lebih suka jika dunia menghembus kata kata yang hina kat aku
ya! pelik kan?

aku suka keadaan terdesak
aku suka keadaan jiwa aku huru hara
aku suka keadaan aku dalam kesempitan

sebab
pada waktu tu lah
aku belajar

belajar untuk menyelesaikan konflik jiwa
konflik kehidupan
konflik duniawi

kadang kadang dirasakan dunia ini tidak adil
mana undang undang
mana hati perut
mana perikemanusian

dalam dunia manusia ini
tiada yang adil
semuanya huru hara
berat sebelah

pabila rezeki dicari menggunakan tangan kiri
'ia' menjadi hitam
hitam sehitam hitamnya
tertutup hati manusia

berlagak dengan hasil tangan cebok itu
mana pergi rezeki yang diberkati
mana pergi ucapan alhamdulillah
mana pergi rasa seorang hamba kau

biar banyak mana pun duit kau
biar besar mana pun rumah kau
biar semewah mana pun kereta kau
aku tak peduli

biar aku pula yang kaya
kaya dengan ilmu
kaya dengan tatatertib
kaya dengan bahasa

setakat kaya sahaja
tapi jiwa tak bahgia
apa guna

dah macam patung
kau disarungkan dengan baju yang mahal
tapi

kau tak boleh bergerak
kau statik

orang ramai mungkin dekat dengan kau
melihat baju mahal itu
tapi ada dikisahkan pasal kau

kau seperti dungu
orang mahukan baju itu.
bukan kau

bangkit
bangun
sedar

tak perlu berada di zon yang sangat selesa
cukuplah sekadar apa yang ada

sebesar mana pun kau di dunia ini
kau tetap sama kecil dengan kami semua